tisdag 22 maj 2007

Sann glädje

Jag känner skadeglädje när jag ser hur kristdemokraterna ramlar längre och längre ned i opinionsundersökningarna. Ett opportunistiskt parti som inte drar sig för de mest publikknipande utspel som belönas så illa. Kan man få annat än tilltron till mänskligheten tillbaka under sådana omständigheter.

Jag tänker förstås på det kristdemokratiska utspelet om borttagandet av fastighetsskatten. Nu blir det en reducering av fastighetsskatten som ger dom med flermiljonvillor i storstädernas ytterkanter och flermiljonfritidshus i pittoreska skärgårdssamhällen flera tiotusentals kronor i minskad skatt. En skatt som är så bra eftersom den så tydligt visar var värdestegringen på allas vårt daglig slit hamnar. En värdestegring som borde komma alla som bidragit till den till del.

Jag tänker också på kristdemokratiska utspel om en sänkt bensinskatt, om avskaffandet av Djurskyddsmyndigheten, om liberala regler för så kallad skyddsjakt på varg. Och jag tänker på hur Uddevallas kristdemokratern tänker förstöra vårt fina Kungstorg med att tillåta biltrafik även på Trädgårdsgatan. Redan i dag kör där för många bilar. Biltrafiken på Torggatan, på torgets östsida, utgör ett orosmoment för barnföräldrar som fikar i solen och låter barnen springa omkring. Ska det dessutom bli tillåtet på västsidan och kanske även parkering på själva torget kan man ju lika gärna åka till Torp för att handla. Jag undrar jag varför just denna gatustump av alla i Uddevalla ska öpnnas för fri biltrafik. Vem eller vilka ligger egentligen bakom detta förslag?

Inga kommentarer: