söndag 13 maj 2007

Järnvägsepok till salu

Alla vackra ord till trots, alla kampanjer och stora konferenser till vilken nytta. Tiden och utvecklingen ångar på och ingen, säger ingen verkar orka med att leda den in på rätt spår.

Att järnvägsstationen i Ljungskile nu är till salu är verkligen ett tidens tecken och något av en slutpunkt på en epok.

När jag sitter i solen på stationens framsida och väntar på tåget till Uddevalla blänker solen i Ljungs kile. Det är en idyll men med hörbara dissonanser. Med skrämmande regelbundenhet rullar långtradare efter långtradare upp och ned framför mina ögon. Ned på väg mot Göteborg. Upp ur underjorden på väg mot Oslo.

En gång i tiden sjöd det av liv på och omkring stationen i Ljungskile. Passagerarna var många men framför allt var det även en omfattande godshantering. Bönder skickade sina produkter på tåg och så också fabrikörer och många andra.

Att tro på en återgång till en sådan svunnen epok är förstås romantiskt i överkant. I vart fall i den tidens form. Men i modern form är tågtransporter i själva verket en tvingande nödvändighet. Av klimatskäl och av hänsyn till jordens alla resurser. Råvaror och energi kommer inte att räcka om alla jordens invånare kräver samma standard som befolkningen i USA.

Det är dags att satsa motsvarande belopp på utveckling av järnvägstransporterna som satsas på utbyggnaden av motorvägar. Det antal miljarder kronor som motorvägsbygget genom Bohuslän kostat borde rimligen satsas på Bohusbanan. Då skulle äntligen villkoren bli mera lika mellan väg och järnväg!

1 kommentar:

Gunnar Klasson sa...

Hej Ulf!
Lustigt att du skulle skriva om Bohusbanan just nu. Bohusbanan mellan Uddevalla och Göteborg (Tingstad) fyller 100 år i år. Hembygdsföreningar längs banan har träffats några gånger, senast i torsdags, för planeringen av jubileet. Den 19 augusti kommer det att gå två veterantåg längs banan. Ett går Göteborg - Uddevalla tur och retur och ett Uddevalla - Göteborg tur och retur. Biljettpriset är inte riktigt fastställt ännu men biljetten kommer även att gälla de vanliga Västtrafiktågen, så man kan lägga upp sin resa på många olika sätt. Det är fortfarande lite oklart om det blir två ånglok eller ett ånglok och ett äldre el-lok, som drar tågen. Det är Bergslagernas Järnvägssällskap med Sveriges största veterantågpark som kommer att köra. Man leker med tanken att de som klär sig i sekelskifteskläder (1900) får åka gratis.