söndag 8 mars 2009

Lita på ditt eget förstånd!

I en skål på ett bord längst bak i Uddevalla kyrka hittade jag ett antal lappar. Lapparna var från Svenska Bibelsällskapet och på ena sidan fanns förutom nätadressen också ett postgironummer. På den andra sidan fanns citat ur Bibeln och på just den lappen jag "drog" ur skålen stod:

"Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och lita inte till ditt eget förstånd. Tänk på honom var du än går, så skall han jämna vägen för dig. Ords 3:5-6"

Lite ruggigt vore det om människor lämnade förståndet därhän och lät sig styras av Herren, eller snarare av hans uttolkare. Med tanke på spridningen av åsikter i olika religiösa riktningar föredrar jag att lita på mitt eget förstånd. Hur begränsat det än är. Se bara reportaget i dagens DN från Pakistan där talibanerna sprängt och på annat sätt förstört en lång rad flickskolor. Detta efter att de fått ta över en hel region. Jag blir mörkrädd när jag tänker på vad religioner kan brukas till.

Läs om flickor som lever farligt i Pakistan på DN.se:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/flickor-lever-farligt-i-pakistan-1.815820

1 kommentar:

Gunnar Klasson sa...

Denna kommentaren skulle också kunna stå under ditt föregående inlägg.

Jag var på en begravning i Dalabergskyrkan förra fredagen. Officiant var Malin Angmyr som var fantastisk. Hon sa precis rätt saker med medmänsklighet och värme. Tänk att Uddevalla 50 år efter att det blev tillåtet med kvinnliga präster äntligen fått två stycken.