tisdag 5 juni 2007

Demokratipriset i all oära

Uddevalla-Posten, alert som vanligt, avslöjade på tisdagen att kommunens första demokratipris går till Brottsofferjouren i Uddevalla. Utdelningen sker på Gustafsberg i samband med nationaldagsfirandet.

Ingen av de tio nominerade passade juryn. Istället väljer man enligt uppgift på egen hand ut en synnerligen vällovlig verksamhet.

Men den har väl föga med demokrati att göra. Det har däremot i högsta grad det som Hans Jonasson åstadkommit. Inte nog med att han överklagat flera kommunala beslut och fått stopp på miljonrullning åt flera håll. När han dessutom startade ett nytt parti som tog sex platser i kommunfullmäktige vid höstens val så kan man fråga sig.....

........vilka krav ställer man egentligen i den juryn på den person eller den verksamhet som ska få Uddevalla kommuns demokratipris?

Jag bara frågar! Jag var själv glad över att vara nominerad till priset och nu är jag stött för att ingen av oss som var nominerade dög. Har juryn egentligen tagit reda på vad vi som var nominerade gjort för att eventuellt förtjäna priset. Jag har då inte fått någon förfrågan. Hade jag själv fått priset hade jag naturligtvis inte talat mig varm för Hans Jonasson. Men jag hade tänkt det!

1 kommentar:

Gunnar Klasson sa...

Inte för att jag har någon uppfattning om vem skulle få detta demokratipris men redan 10 nominerade förefaller ju vara i mesta laget. När man sedan tycker att inte någon av dem duger kan jag bara säga en sak: "Demokratipriset är dött!". Det kommer aldrig att med trovärdighet att återkomma.