fredag 7 februari 2014

Rolf André på Ateljén Galleri

Samtliga på affischen ovan är förstås representerade med verk värda att gå för att se på men jag måste ändå slå ett slag för särskilt en, Rolf André. Charkuteristen från Strömstad med en fantasi- och bildvärld som kallats både brutal och surrealistisk(se affischbilden). Jag hade förmånen att få intervjua honom för tidningen Arbetet vid en utställning på Gerlesborgsskolan och med oss satt en annan försynt och lågmäld människa, nämligen skolans rektor Per Lilienberg. Samtalet med dessa båda eftertänksamma konstnärer, sorgligt tidigt bortgångna, med liknande uttryck glömmer jag aldrig och efter det ser jag på både deras och andras till synes märkliga bilder med betydligt större förståelse. Därför blir mitt råd till alla, passa på att se Rolf Andrés bilder på Ateljén, det är verkligen inte ofta tillfälle ges. Och ett tips till utställarna, varför inte ordna en utställning med Per Lilienbergs konst.

1 kommentar:

Jan Palmblad sa...

Hej! Delar din entusiasm för Rolf Andrés märkliga bildvärld. Vi kommer ha en stor utställning med hans verk på Konstallen Lokstallet med vernissage den 10 maj. Hoppas du har möjlighet att komma upp under utställningstiden. www.konsthallenlokstallet.se. Bästa hälsningar Jan