torsdag 24 februari 2011

Kampen fortsätter!

Det är inte ofta som så många kommer fram och lovordar något jag skrivit på Bohusläningens debattsida som när det gäller behovet av en kulturrevolt i Uddevalla(se nedan) och det är paradoxalt nog mycket hoppingivande. Det ger hopp om att en förändring är möjlig och att det finns många människor som vill ha denna förändring, som vill ha ett rikare kommunalt kulturliv.

Riktigt hur kampen borde gå vidare vet jag inte just nu men ett embryo till en aktionsgrupp tycker jag mig se och hur den bäst agerar för att gynna kulturen får vi väl diskutera. Den som är intresserad får gärna vara med. Maila mig på bohuslan@telia.com så upprättar jag en adresslista för utbyte av information och förslag till aktiviteter.
Tills vidare nöjer jag med att kasta fram ett förslag om en gemensam utställnings- och försäljningslokal!

Tänk om kommunen tillhandahöll en jättestor lokal där ALLT som görs av
hemslöjd, konst, böcker och så vidare och så vidare inom kulturen, även skivor, kunde säljas. Och det skulle bara vara grejer gjorda i eller som har direkt anknytning till Uddevalla som säljs där.

Hemslöjd är ett upptaget begrepp, kanske HEMKÖRT är bättre.

Lokalen skulle dels ha en permanent försäljning dels tillfälliga utställningar.

Hand om verksamheten har
en försäljningsgrupp
dels
en utställningsgrupp

Lön till en anställd samt lokalhyran och utställningsersättningen borde kommunen stå för!
Inkomsterna från fasta försäljningen och utställningarna tillfaller respektive upphovsman/utställare.
Allt ska kunna ställas ut men måhända att utställningsgruppen avgör vad som kan ställas ut. Samma sak gäller vad som ska säljas, utställningsgruppen avgör. Och nekas någon som vill ha detta prövat så kan man ha ytterligare en instans som fattar det avgörande beslutet!

Inga kommentarer: