fredag 5 december 2014

MALALA YOUSAFZAI
tar på onsdag emot Nobels fredspris i Oslo.

Blott 17 år gammal har hon redan utmärkt sig i kampen för att Pakistans flickor ska få gå i skola. Det var med henne som förebild jag skrev tiggarflickan Ingrids sång i Gustafsbergsspelet 1814. Med starkt berörande inlevelse framförd under sommarens föreställningar av Victoria Carlsson till musik av Lars Torsteinsrud. För att ännu en gång hedra Malala återger jag texten nedan:


Jag vill läsa för att sjunga
om en annan bättre värld
där jag får lära mig att kunna
sånt som gör mig mera värd

Pojkar dom får gå i skola
för att skriva och att läsa
och för att räkna algebra

Flickor dom blir hemma
för att städa och att tvätta
och för att laga mat

Jag vill läsa för att sjunga
om en annan bättre värld
där jag får lära mig att kunna
sånt som gör mig mera värd

I vår nya fina värld får alla
lära sig att läsa,
skriva och räkan algebra

I vår nya fina värld är alla
flickor, pojkar, alla
i den är alla lika mycket värda

I vår nya fina värld är alla
unga, gamla, flickor, pojkar, alla,
i den är människan lika mycket värd
i vår nya fina värld

Jag vill läsa för att sjunga
om en annan bättre värld
där jag får lära mig att kunna
sånt som gör mig mera värd





Inga kommentarer: