tisdag 25 augusti 2009

M/S Sunningen - mer än en badbåt

En enda gång har jag åkt med den så kallade badbåten Sunningen denna säsong, en enda gång. Jag som åkt så mycket jag kunnat tidigare år. Orsakerna är två. Den blev alldeles för dyr att åka oregelbundet och kombinationen med de ändrade tiderna, 9-turen från stan blev 10-tur istället, var katastrofal för mig. Med 9-turen var jag inne i stan till kl 11 och det var sent men gick. Men att komma in till stan kl 12 var en omöjlighet.

Jag sörjer verkligen detta, jag älskar att åka denna båt in till stan från Ammenäs och ut igen. Men med att uttryckligen göra Sunningen till en badbåt har följt att mitt känslomässiga engagemang i denna båtverksamhet har minskat. Och om de hängivna försvinner lär även verksamheten försvinna på sikt. När privatiseringsivriga politiker lurar i vassen!

Det är i kombinationen reguljär passagerartrafik och turist/badbåt som Sunningen har sin framtid, tror och hoppas jag!

3 kommentarer:

Gunnar Klasson sa...

Håller med!
Och varför inte vända på tidtabellen. Köra rakt ut till Stången och börja första turen där.

Anonym sa...

Priset är aldrig för dyrt, allt måste ha sitt pris, inget är gratis. Sunningens driftkostnader med besättningen är enorma, när inte Västtrafik skjuter till den tidigare dryga miljonen måste helt enkelt dessa priser tas ut. När det är regninga dagar blir det ren förlust vilket jag tror lett tilla att turerna minskat ned.

Ulf G. sa...

...jag hade gärna betalat ett säsongskort om jag kunnat nyttja det. Det vill säga om det varit möjligt för mig att åka båt både in till stan och ut till Ammenäs igen. Visst har vädret spelat roll men jag misstänker att en närmare analys ska visa att vi är några som valt bussen till stan istället för båten, både av ekonomiska och praktiska skäl. Tyvärrrrrr!